حجتالاسلام والمسلمین مهدی علیزاده موسوی، رئیس سابق پژوهشکده حج و زیارت، در گفتوگو با ایکنا؛ به برخی فرقههای انحرافی درون اسلامی و درون شیعی از جمله فرقه ضاله بهائیت اشاره کرد و گفت: این فرقه اسلام را منسوخ میداند و خود را بدیل آن شمرده و نبوت جدید قائل است که با دوره خاتمیت، خاتمه نیافته است.
وی با بیان اینکه ریشه این تفکر انحرافی حمایتهای سیاسی اسرائیل و استکبار است، اظهار کرد: به زعم آنان هیچ دینی در اسرائیل فعالیت ندارد؛ زیرا تفکر یهودیان این است که سرزمین موعود تنها متعلق به آنان است و دیگران در آن جایی ندارند، ولی با این وصف، بهائیت در این منطقه پایگاه مرکزی به نام بیتالعدل را دارد.
مقابله با اعتقادات پایهای اسلام
علیزاده موسوی با اشاره به پایگاه بهائیت در حیفا، به چرایی حمایت اسرائیل از این فرقه اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگیهای این فرقه آن است که با برداشت خرافی و انحرافی از دل اسلام بیرون آمده است و خود را منتسب به اسلام میداند و با اندیشههای کلیدی اسلام مقابله میکند؛ برای مثال مقابله با عدم خاتمیت اسلام و اینکه نبوت در اسلام با وفات پیامبر اکرم(ص) خاتمه نیافته است، کنار زدن اندیشه مهدویت و اینکه سلسله نبوت ادامه دارد، از جمله تفکراتی است که از سوی این فرقه دنبال میشود.
وی با بیان اینکه بهائیت به عنوان دین خود را در سازمان ملل جا داده است، تصریح کرد: وهابیت خود را منتسب به اسلام میداند، ولی شیعه و اهل سنت غیرهمسو را با تمام برداشتهای انحرافی خود هدف قرار میدهد. بهائیت زیربنای اسلام را مورد حمله و خدشه قرار داده و چراغ خاموش عمل میکند.
این محقق و پژوهشگر حوزه همچنین با اشاره به بحث تصوف به عنوان یک مکتب فکری درون اسلامی بیان کرد: وضعیت تصوف در درون شیعه بسیار خراب است؛ از مبانی اندیشه تا کردار و رفتارشان نامطلوب است، ولی در اهل سنت طریقت و تصوف به هم نزدیک هستند و علمای آنان اهل طریقت محسوب میشوند؛ برخلاف شیعه که طریقت به معنای کنار زدن شریعت است و مناسک را به هیچ وجه نمیپذیرد.
به افراد تلقیناتی وارد میکنند که باورپذیری آنان را افزایش میدهد، همچنین با تقطیع احادیث و روایات و استناد به احادیث ضعیف از افراد و کمدانشی آنها سوء استفاده میکنند
تقطیع روایات؛ شگرد فرقه احمدالحسن
رئیس سابق پژوهشکده حج و زیارت همچنین به جریان احمدالحسن به عنوان تفکر انحرافی درون شیعی اشاره کرد و افزود: این مدعیان دروغین در بحث امامت و مهدویت با شعار دنیا منتظر فریادرسانی است، از طریق سحر و جادو افرادی را که متأسفانه برخی طلاب کمآشنا یا ناآشنا به مباحث مهدویت هم در میان آنان هستند جذب خود کرده و البته حمایتهای مالی هم سبب دوام آنان شده است.
علیزاده موسوی با تأکید بر اینکه ویژگی اصلی این فرقه، سحر و جادوست، تصریح کرد: به افراد تلقیناتی وارد میکنند که باورپذیری آنان را افزایش میدهد. همچنین با تقطیع احادیث و روایات و استناد به احادیث ضعیف از افراد و کمدانشی آنها سوء استفاده میکنند. از دیگر شگردهای آنان هم این است که مدعی میشوند اگر کسی خواب اهل بیت(ع) را ببیند ایشان او را تأیید میکند که از نسل امام(عج) است.
وی با بیان اینکه احمدالحسن و پیروانش استناد به روایاتی میکنند که ضعیف است و سند قابل اعتنا ندارد، اظهار کرد: از جمله اینکه او با استناد به برخی از همین روایات مدعی است که سیدیمانی است. این فرد خودش را با چند واسطه از اولاد امام زمان(عج) میداند و مدعی است که امام مهدی(ع) بعد از شهادت حکومت را به او خواهد داد؛ البته ادعاهای عجیب دیگری هم از سوی او مطرح است که به علت تطبیق نادرست حوادث منطقه با برخی علائم ظهور، برخی افراد به این سمت گرایش یافتهاند.
این پژوهشگر حوزه علمیه بیان کرد: از دیگر مدعیات خطرناک این فرقه آن است که پیروان امام مهدی(عج) در دوران غیبت آن حضرت نباید حکومت تشکیل دهند؛ زیرا حکومت فقط از طرف خدا تعیین میشود و جالب اینکه خود او به دنبال تشکیل حکومت بوده است که البته به اعتقاد برخی کارشناسان، شیرازه این فرقه از هم پاشیده و رئیس آن سرنوشت نامعلومی دارد و افراد دیگری در حال حفظ این جریان هستند.
دو لبه تیز حدیثگرایی و عقلگرایی افراطی
وی تأکید کرد: مشکل اصلی طلابی که جذب این جریان میشوند این است که با منابع حدیثی آشنایی لازم را ندارند؛ زیرا گاهی تحت تأثیر گرایشهای عقلگرایی به نقل کمتوجهی کرده و گاهی بر عکس، همین شرایط سبب تذبذب فکری آنها و گرایش به چنین تفکراتی است.
علیزاده موسوی تأکید کرد: طلاب در حوزه باید خود را به دو بال عقل و نقل مجهز کنند تا کسانی نتوانند با تمسک به نقل تنها که غالباً با استفاده از روایات جعلی و ضعیفالسند صورت میگیرد، بال عقل را مخدوش و کسانی با استفاده از مباحث عقلی، روایات صحیحالسند را زیر سؤال ببرند و اصل مهدویت را در ذهن آنان مخدوش کنند.
انتهای پیام